Nieuw-Zeeland

13 februari 2015 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Wat gaat de tijd snel! 4 weken Nieuw-Zeeland zit er alweer op! We zijn op dit moment onderweg naar Bali waar we heeel veel zin in hebben!

Maar goed.. Nieuw-Zeeland.. Whooo.. Zo mooi!! De natuur is echt geweldig! We kwamen aan in Auckland en hebben in anderhalve week het Noordereiland bekeken. De rest van de tijd hebben we het Zuidereiland bekeken en zijn we in Christchurch geëindigd. We hadden net als in Australië een campertje. Nouja, dit was meer een auto waar je in kon slapen, maar nog fijner dan ons campertje in Australië. Het aantal keer dat we betaald hebben voor een camping is op 1 hand te tellen, want we hebben vooral illegaal gekampeerd hihi. We hebben geluk gehad met het weer. De eerste 3 weken hadden we super lekker warm weer en geen regen! De laatste week een paar dagen regen helaas.

Hot Water Beach

Met een bak vol met pannetjes en schaaltjes liepen we richting het bekende ‘Hot Water Beach’(zie foto). Het is de bedoeling dat je een gat graaft op het strand met low-tide. Er komt dan heet water uit de grond (WTF!!) en zo krijg je een hottub. Altans dat was de bedoeling.. De zee was iets te ruig en er waren zoveel mensen dat er weinig plek was voor je eigen hottub. Maar we hebben wel even in het hete water gezeten (HEEET!), leuk om mee te maken! Een dag later zijn we naar een hotspring gegaan. Dit is een soort meertje/zwembad met heel lekker warm water wat gewoon uit de grond komt. Heel bijzonder! En heel relaxed! Net een spa!

Rotorua/Wai-O-Tapu

Rotorua is een vulkanisch gebied met bijzondere geisers en rood/groen/blauw water (zie foto). Het stinkt er heel erg naar rotte eieren, bah! We hebben de Lady Knox geiser gezien. Deze geiser wordt met zeep geactiveerd, één of andere chemische reactie. De geiser spuit het water meters de lucht in! Daarnaast hebben we mudpools bekeken. Zwavelgassen borrelen hier door de modder naar boven (zie foto). Super leuk om een keer gezien te hebben!

Tongariro Alpine Crossing

We dachten: we doen eens gek, we gaan een vulkaan beklimmen! We hebben de Tongariro Alpine Crossing gelopen. Een van de bekendste wandelingen van Nieuw-Zeeland, en sommigen zeggen van de wereld. Een 6.20 uur durende wandeling naar de top van een vulkaan. Onder aan de vulkaan was het heerlijk warm en het verbaasde ons ook dat veel mensen met grote backpacks en dikke kleren de vulkaan gingen beklimmen. Na flink wat hoogtemeters snappen we waarom. Wat een koude snijdende wind daar boven! De wandeling was soms best zwaar (1000+ steile traptreden naar boven, goed voor de kuitjes!), maar wel een prachtige wandelingen over lava en boardwalks. Hele bijzondere natuur!

Abbay Caves

We zijn heel avonturistisch geweest door zelf een aantal grotten te bezoeken. Hoofdlampje op, korte broek en Teva’s aan en gaan! Het was een heel geklim over grote slipperige rotsen en soms moest je tot aan je heupen door het ijskoude water, maar na veel klauteren worden we beloond met een sterrenhemel van “glowwormen”, (een worm/ larfje wat licht geeft) Aaaah mooi!

De boot van Wellington naar Picton (van Noordereiland naar Zuidereiland)

Na anderhalve week zijn we met de boot naar het Zuidereiland gegaan. Eenmaal in de buurt van het Zuidereiland zagen we al grootse prachtige natuur. Het Zuidereiland is duidelijk minder bevolkt dan het Noordereiland en de natuur is er veel ruiger. We hebben veel wildlive gezien, zoals grote zeeleeuwen. Heel bijzonder om langs die grote beesten over het strand te lopen. De pinguïns kwamen niet opdagen (tss), dus die hebben we helaas gemist.

De Gletsjers

Aan de westkust van het Zuidereiland rijden we langs de twee bekendste gletsjers van NZ, de Franz Jozef-gletsjer en de Fox-gletsjer. Het verbaasde ons dat we niet ver de berg op hoeven te lopen om het sneeuw te bereiken. Vanaf het dorp wat op zee-niveau ligt, zijn we via een spectaculaire wandeling naar de gletsjers gelopen.

Milford Sound

Milford sound is een klein dorpje in het gebied Fjordland onderin NZ, één van de regenachtigste plekken op de wereld. Het regent hier maar liefst 200 dagen per jaar, en guess what, wanneer wij in de buurt van het plaatsje aankomen regent het! (we mogen trouwens echt niet klagen over het weer, echt prachtig weer gehad).  Fjordland doet zijn naam echt eer aan, wat een ruig berglandschap! In Milford Sound hebben we een boottocht door de fjorden gemaakt. Volgens mij lopen hier nog dinosaurussen, zo ongerept en ruig! Na een paar kiekjes te hebben gemaakt, hebben we het regenachtige Fjordland snel weer verlaten.

Skydive Lake Wanaka (CHECK)

We hebben een skydive gedaan! Vastgeketend zitten aan iemand die je niet kent, in een vliegtuig naar 12.000 feet hoogte vliegen en dan...luik van het vliegtuig open en springen!! AWESOMEE!!! Heel gaaf en na een paar meter eigenlijk helemaal niet eng meer! Kasper werd tijdens zijn sprong gefilmd (zie verkorte filmpje). Echt iets om nooit te vergeten!

Mount Cook

Mount Cook is de hoogste berg van Nieuw-Zeeland. We hadden een camping gevonden met uitzicht op het mooie blauwe water, wat ontstaat door de gletsjer, en Mount Cook (zie foto). Whoo wat een blauw water! Echt bizar hoe fel blauw! Super mooi! Bij Mount Cook hebben we weer een wandeling gedaan waarbij we uitkwamen onderaan een gletsjer waar nog ijs lag en Kasper dat even moest aanraken natuurlijk! (zie foto).

NZ kort samengevat: We hebben vooral gewandeld/gehiked en van de mooie natuur genoten. Nieuw-Zeeland, je was prachtig!!

(sorry voor ons saaie verslag, we zijn moe.. want we moeten 39 uur vliegen/wachten GAAAAP!)

Dingen die opvallen in Nieuw-Zeeland:

·         Je kan hier heeel mooi motor rijden. (Kasper kon zich moeilijk beheersen op ze weg)

·         Veel Maori's!

·         De zon brand heel erg, maar in de schaduw is het lekker koud

·         Mensen geven hun camper een naam en zetten dat op de voorkant

·         Je hebt hier bijna alleen maar one-way-bridges, je moet vaak wachten op een tegenligger

·         Veel lifters! Leuk om mee te nemen!

·         Veel huizen zijn lelijk (vaak van hout en golfplaten)

·         Weinig (leuke) steden

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Emmelie:
    13 februari 2015
    zo aussie en NZ zit r op.. wat hebben jullie al veel gedaan en gezien zeg! en die skydive ofcourse! holadijeee!! super vet!
    En die foto's zijn natuurlijk weer verbluffend en giga jaloersmakend! (en ook zeer herkenbaar!!!) haha

Geniet-ze in Azie!
  2. Jeanet en Bert:
    13 februari 2015
    Heey Chanel en Kasper, super mooi wat jullie allemaal hebben gezien en beleefd. Fijn om weer een berichtje van jullie te lezen/zien. En nu genieten van Bali! Heb vanmorgen vroeg/nacht al apps van Rosan gehad en heb haar net aan de telefoon gehad. Zij zijn goed aangekomen en wachten in spanning op jullie komst!. Heel veel plezier samen en geniet. Groeten van oma.
    Bert Jeanet en Ilona
  3. Henk en Alice:
    13 februari 2015
    Hallo familie, heel veel plezier op Bali, Kasper en Chanel bedankt voor het mooie verslag en de foto's!!
    Liefs vanuit een zonnig Ommen!!
    Henk en Alice
  4. De koggels:
    13 februari 2015
    Wat een super mooi verslag en mooie foto's! Veel plezier op bali samen met pa,ma en zussie! Groeten van ons
  5. Gezinus en Joke Holtvoort:
    13 februari 2015
    Prachtig verhaal en mooie foto's.
    Veel plezier op Bali, samen met pa, ma en Rosan.
    Groeten,
    Gezinus en Joke.
  6. Rianne:
    16 februari 2015
    Hey Kasper en Chanel,wat een mooi verhaal toch weer,het plezier wat jullie hebben kun je gewoon terug vinden in de verhalen en wel fijn voor ons dat we zo mooi mee kunnen genieten. Heel veel plezier op Bali! Groeten van ons allen !!