Bali en Singapore

5 maart 2015 - Bali, Indonesië

Bali

(Dit reisverslag wordt mede mogelijk gemaakt door Rosan Olsman! Thanks sis!)

Na 2,5 maand met z’n 2en in een campertje reizen kwamen Rosan, Gerrit en Erna ons twee weekjes vergezellen! 15 uur vliegen.. 24 uur wachten in Auckland, Brisbane en Singapore.. en dan eindelijk aangekomen op Bali. Super leuk om elkaar weer te zien! ♥ We hebben de hele avond bijgekletst en daarna lekker geslapen. De volgende dag een ontbijtbuffet met rijst, omelet, gefrituurde kip en noodles. Dat is even wennen s’ochtends! Nog even langs het strand gewandeld en opzoek naar een taxi naar Sanur. Wat enorm opvalt is dat zowat elke man in Bali taxichauffeur is. Na enorm afdingen een taxi gevonden. Uiteindelijk aangekomen in Sanur, een guesthouse opgezocht en de tassen gedumpt. Een overnachting inclusief ontbijt is ongeveer 6 euro per persoon, daar word je toch vrolijk van! Eind gelopen langs de marktjes, waar nergens een prijs opstaat. Je moet constant onderhandelen met de mensen, en wanneer je te laag biedt zijn ze ‘bankroet’. s’Avonds lekker uit eten voor ongeveer 5 euro p.p. inclusief hoofdgerecht, nagerecht en drinken. Naast het restaurant was een café met een coverband van de The Rolling Stones waar we aan de praat raakten met 2 Australiërs, erg gezellig! Na de nodige biertjes (die we steeds kregen van hun, en bij Australiërs niet de bedoeling is dat je wat terug doet..) weer terug naar het guesthouse.

De volgende dag zijn we met de taxi naar het plaatsje Ubud gereden en daar een guesthouse opgezocht. Echt mooi, typisch Balinees. Weer naar de stad gegaan en marktjes bezocht en een tempel. Zo’n 95% van de Balinese bevolking is Hindoe. Overal waar je kijkt zijn tempels, beelden en offertjes van, bananenbladen gemaakte, bakjes met bloempjes en snoep en wierook (en soms een dode vogel). Die middag gegeten in een restaurantje waar we traditioneel op de grond aan een tafeltje zaten, en geen idee hadden wat we nou eigenlijk aan het eten waren, maar het was lekker! ’s Avonds terug gelopen naar het guesthouse waar we knipperende vuurvliegjes zagen en zelfs een slang(etje) op de weg! Welcome to the Jungle!
De volgende dag, na een ontbijt van pancakes met banana en vers fruit (zo lekker!) zijn we met een gids op pad gegaan. We hebben heel veel aapjes gezien, tempels bekeken en zijn naar een koffieplantage geweest. De civetkat, die de koffiebonen opeet en uit poept(!!) zorgt voor het proces van de Kopi Loewak (dure, Balinese koffie). Best wel lekkere koffie!  Later mochten we nog 7 verschillende soorten koffie en thee proeven met uitzicht op rijstvelden (zie foto). S’middags reden we met de gids naar de rijstterrassen. Wat bijzonder, super mooi! Daar een eind gewandeld tussen de rijstplantjes. Als laatste reden we naar een restaurant met uitzicht op een vulkaan. Heerlijker gegeten en een super mooi uitzicht! (zie foto) Voor het avondeten had de vrouw van de hoteleigenaar voor ons gekookt. Zijn zoon en hij speelden Balinese muziek voor ons op een instrument, waar Gerrit en Rosan ook nog even op mochten spelen. Daarna liet hij ons de zonsondergang zien met uitzicht op een rijstveld. Wat een aardige mensen! Hij vroeg of we mee wilden naar een ceremonie wat eens in de 30 jaar plaats vindt en zijn zoon moest optreden. We werden aangekleed op de Balinese manier. Bijzonder! (en dat nog wel tijdens Carnaval, haha)
Ongeveer 1500 Balinezen en 5 blanke toeristen (wij) op 1 plek die bidden en dansen en muziek maken. We waren echt de enige toeristen!! Kasper en Rosan werden door hun blonde haar steeds aangeraakt en veel mensen kwamen naar ons toe om een praatje te maken. We mochten zelfs meebidden op onze knieën (aauu). Later een heel spektakel met muziek en dans waar ze een verhaal naspeelden over hun geloof. Wat een indrukwekkende dag!

De 6e dag bracht de hoteleigenaar ons via een toeristische route door de jungle en haarspeldbochten naar de Secret Garden Watervallen, Whauw! Na een paar uur rijden aangekomen in het plaatsje Lovina. Het stadje ingelopen en per toeval uitgekomen in een straatje vol gezelligheid; hotels, Warungs (straat- eettentjes) en muziek. Daar geregeld dat we de dag erna gingen snorkelen op het eiland Menjangan.

Snorkelen was geweldig, misschien nog wel mooier dan de Great Barier Reef! Wat een andere wereld onder water. Zoveel Nemo’s, Patricks en andere vissen en zeekomkommers. Het water was heel helder en het koraal was zo mooi. Echt heel gaaf! Helaas waren de nog witte Nederlanders wel kats verbrand (De Balinezen noemen dit Belanda Goreng, oftewel gefrituurde Nederlanders) haha!
Per toeval ergens in een restaurantje een Nederlandse eigenaar van een hotel (Rattan Hotel) tegengekomen die zijn hele hotel vol met schelpen heeft geplakt; van plafond tot vloer, tot matras!?, echt overal schelpen! Erg mooi om te zien. Na een kom bruinebonensoep (welkom in Bali!) naar een ander hotel gegaan om daar een paar dagen even rustig aan te doen. We lagen lekker in het zwembad toen er opeens rook voorbij kwam en in de verte hoorden we Balinese muziek. Bleek er een crematie ceremonie plaats te vinden op het strand. Overal gasflessen en veel vuur. Raar om te zien.

Na 2 dagen rustig aan gedaan te hebben zijn we naar het plaatsje Amed gegaan. Vanaf daar zijn we met een boot naar Gili Air gegaan. Wat gaaf! Nergens auto’s of scooters, alleen paard met wagen en fietsen. Heerlijk rustig! In Bali zelf zijn namelijk overal auto’s, scooters en toeteren ze constant! Na een lunch en Erna die zichzelf had opgesloten in de wc (oeps!) begon de zee ineens erg ruw te worden. Ineens klapte er een boot om en alle locals keken met hun hand voor hun mond; dit kwam dus niet vaak voor, zo’n storm. Na even gekeken te hebben wilden we even douchen en dachten we dat het zo wel over zou gaan. Nee dus, we werden geëvacueerd omdat er een boom om dreigde te vallen! Gelukkig was dit later niet het geval en de storm werd rustiger. Maar er was ‘no power’ op het eiland. We hadden fietsen gehuurd en zijn om het eiland gefietst opzoek naar een hotel (met stroom/noodaggregaat) maar dat was nog lastig. Omdat het zo warm was, was een airco wel een must! Later gedoucht met ‘Candle Light’! Na 2 dagen op Gili Air te zijn geweest gingen we met de boot (wat zo schommelde, dat we boven op zijn gaan zitten omdat we zo misselijk waren) naar het plaatsje Padang Bay. Vanaf daar zijn we met een taxi naar Nusa Dua gegaan. In een heerlijk hotel met zwembad gerelaxt. Als verrassing hebben Kasper en Chanel een echte Balinese massage geregeld voor de rest. Eerst een Kimono aan met onderbroek (nee, geen haarnetje Rosan!) en heerlijk genieten van de massage.

Namens Rosan, Gerrit en Erna: We hebben zoveel gezien en meegemaakt. Het was een reis om nooit meer te vergeten! Thanks Chanel en Kasper, voor de gave tijd op Bali! Tot over 2 maandjes!

Singapore

Na Bali zijn we doorgevlogen naar Singapore. Om 00:10 uur komen we aan op Singapore Airport. Ondanks dat dit een mega stad/land is, gaat hier ‘s avonds geen openbaar vervoer naar het centrum, en zijn de taxi’s erg duur. We besluiten daarom maar op het vliegveld te slapen. op de koude vloer hebben we een donker rustig plekje weten te bemachtigen en met oordopjes in en oogmaskertje op gaan we de nacht in.

4:00 uur, HELLO, HELLO!! Your passport and tickets please! Staan er ineens 7 forse mannen met machinegeweren om je heen! Paspoort was geen probleem om te geven, maar een ticket hebben we niet meer, Singapore is voorlopig namelijk even de eindbestemming. Alleen mensen die door reisden mochten slapen op het vliegveld, niet de mensen met Singapore als eindbestemming. We werden vriendelijk verzocht door de douane te gaan. Eenmaal daar nog wat proberen te slapen, maar echt goed wilde dat niet meer lukken.

‘s Ochtens 8 uur de eerste trein richting ons hostel, een stukje met de bus en toen kwamen we aan. Een kamertje met 8 stapelbedden, knus maar schoon. Singapore is een dure stad, dus vandaar even op deze manier. Even een powernapje gedaan, middageten en daarna de stad verkennen. Voor vandaag houden we het bij Chinatown, erg leuk om te zien. Hier hebben we de beroemde “rice with chicken” gegeten, wat nogal saai klinkt, maar verrassend goed smaakt.

Ondanks dat we al 3 maanden aan het reizen zijn, hebben we vanaf nu pas het gevoel dat we echt aan het backpacken zijn! Als je een campertje hebt, voelt het meer als kamperen ofzo.. en in Bali voelde het als vakantie. Nu we met onze backpacks door Singapore lopen en in een hostel slapen met meerdere mensen op een kamer zijn we pas echt aan het backpacken.

De volgende dag op tijd uit bed om Singapore te bekijken. We hebben een pas waarmee we met de bus en trein kunnen dus we reizen door heel Singapore. Eerst zijn we naar Little India gegaan. Daar hebben we een heerlijke curry gegeten op een markt waar allemaal locals ook zaten te eten. We hebben het kraampje gekozen waar een rij stond van wel 15 mensen. Dat zal wel erg lekker zijn! En dat was het ook. Een beetje scherp, maar daar moeten we maar aan wennen. In Little India hebben we natuurlijk veel mensen uit India gezien. Chanel liep in een korte broek en dat vonden de mannen nogal bijzonder volgens mij. Ze keken Chanel vaak na. De Indiase vrouwen hebben zelf allemaal lange kleding aan. Pff warm! Na Little India zijn we naar de City Hall gegaan. Grote gebouwen en dure winkels. Het gebouw met de boot erop was bijzonder (Marina Bay Sands). Later zijn we naar Garden by the Bay gegaan. Whoo mooi! Mooie tuinen, een aquarium met heeele grote vissen en grote lichtgevende bomen!! ’s Avonds was er een show met deze lichtgevende bomen, welke oplichten op de maat van de muziek, heel mooi! Na de show zijn we door het gebouw met de boot er op gelopen. Bij het water was er een lasershow. Erg veel gezien vandaag! Het is 10 uur als we weer terug zijn bij het hostel. Nog even snel achter de computer om uit te zoeken welke bus we morgen naar Melaka (Maleisië) nemen. Het slapen in een kamer met 12 andere bedden (waarvan er maar 6 bezet waren) was verrassend makkelijk. We deden oordopjes in, oogmaskertje op en hebben twee nachten heerlijk geslapen!

Nu zijn we in Maleisië, maar daar vertellen we de volgende keer wat over!

1. Liz en Ben:
    5 maart 2015
    leuk om jullie avonturen te volgen! Zo wakker worden op een vliegveld lijkt me nou niet echt fijn, met die machine geweren op je gericht! Wat zullen jullie straks weer af moeten kicken, vooral met eten. De boerenkool, of zuurkool met worst,die je zo lekker vond.....gaat plaats maken voor allerlei exotische gerechten vrees ik. En waar laat je al die indrukken? Een maandje bijkomen van alles, als jullie terug zijn? We wensen jullie nog allerlei spannende avonturen toe! Liefs, Liz en Ben
  2. Gerrit en Erna:
    5 maart 2015
    Als we dit allemaal weer teruglezen, krijgen we heimwee!
    Wat hebben we samen een mooie en bijzondere reis gehad.
    Geweldig!!!!
    Wij hopen dat de komende 2 maanden voor jullie nog heel lang gaan duren. (maar voor ons niet!) XXX
  3. Jeanet en Bert:
    6 maart 2015
    Heey Chanel en Kasper, super leuk om weer wat van jullie te horen (lezen) en zien (foto's).Nu nog het echte backpacken ontdekken? Jullie zijn toch al even onderweg! Fijn dat jullie met jullie familie zo'n leuke vakantie met elkaar hebben gehad.
    Heb hier al heel wat verhalen gehoord. Nu begint hier het aftellen van de weken dat jullie nog weg zijn.
    Geniet nog van de laatste weken van jullie wereldreis. Voor je het weet is het echt voorbij en begint het "gewone" leven weer.Heel veel plezier nog met jullie ontdekkingsreis door Azie. XXX en groetjes uit Witharen Bert, Jeanet en Ilona.
  4. Jan en Jenny:
    7 maart 2015
    Wat een mooi verslag , wat hebben jullie wat gezien en beleeft.Kasper en Chanel heel veel plezier verder met het reizen verder, Grt Jan en Jenny
  5. Gezinus en Joke Holtvoort:
    8 maart 2015
    Hallo Chanel en Kasper. Leuk om weer een verhaal van
    jullie te lezen. Ik herken er verhalen in wat jullie met pa, ma en Rosan hebben beleefd. Zij waren super enthousiast over jullie vakantie samen. Mooi!!! Geniet nog van jullie verdere reis. Liefs, Gezinus en Joke.
  6. Kasper en Chanel:
    10 maart 2015
    Reactie op de berichtjes:

Liz en Ben: Het eten is hier geweldig! Dat wordt inderdaad afkicken voor ons.. We willen er nog niet aan denken om terug te gaan! Helaas moet Kasper na een week alweer werken, dat zal wel wennen zijn!

Jeanet en Bert: Fijn dat jullie ons reisverslag leuk vinden! We gaan morgen alweer weg uit Maleisië en door naar Thailand, maar het reisverslag van Maleisië daar wachten we nog even mee. Druk druk! Ja het backpacken begint nu pas, maar we zijn er al helemaal aan gewend! Super leuk om te doen!

Jan en Jenny: Ja we hebben al zo veel gezien en we zijn nog lang niet uitgekeken! We zijn nu op een eilandje met mooie stranden en we huren morgen een motor om alles te bekijken. Elke dag weer wat anders, leuk!

Gezinus en Joke: Wij vonden de vakantie samen ook super! Echt leuk dat hun ook een beetje hebben ervaren hoe het is om te reizen/backpacken.

Liefs Kasper en Chanel!