Australië deel 3

16 januari 2015 - Melbourne, Australië

Daar zijn we weer! Het duurde even, maar we hebben het erg druk met mooie dingen bekijken! Dit is het laatste reisverslag over Australië (we zijn nu al in Nieuw-Zeeland, maar daar vertellen we de volgende keer wat over).

Bijzondere mensen

We hebben in Australië veel aardige en bijzondere mensen ontmoet. In het plaatsje Urunga vroegen we twee mannen of zij wisten waar we konden kamperen. Één van de mannen antwoordde in (gebrekkig) Nederlands. Hij stelde zich voor als Rein en woonde tot zijn 5e jaar in Hoogeveen. Gelijk hebben we een band en grote gesprekken over Nederland. Hij vertelde ons dat hij vlak bij zijn huis in Urunga een prachtige kampeerplek weet en hij ons er de volgende dag graag heen wil brengen.  Op dit aanbod gaan wij natuurlijk in! De volgende dag gaan we naar het huis van Rein en hij laat ons meteen zijn huis, tuin en hond zien (zijn vrouw is in India). Vervolgens rijden we achter Rein aan naar de kampeerplek. Op een gegeven moment worden de weggetjes naar de kampeerplek van gravel en staan ze zelfs niet meer op de navigatie aangegeven. Uiteindelijk komen we bij de kampeerplek aan, het ligt aan het strand. Een prachtig afgelegen strand, 5km lang en er is niemand! Echt heerlijk! We laten de hond uit op het strand en Rein stelt voor om hier morgen samen Paella te gaan eten.

De volgende dag genieten we optimaal van ons 5km lange privé strand. Lekker zwemmen en zonnebaden. Half past 6 zou Rein langs komen met zijn paella. Wij domme Nederlanders hebben dit geïnterpreteerd als half 6, maar na een uur wachten komt Rein zoals gezegd met een enorme pan paella met garnalen, inktvis en groente. Op het strand eten we de hele pan leeg, heerlijk!! Aan het eind van de avond vragen we Rein of we iets terug kunnen doen. Hij zou het mooi vinden als wij een familielid van hem, een oudere vrouw die in Meppel woont, gaan bezoeken, een bakje koffie mee gaan drinken en vertellen hoe het leven in Australië is. Dat gaan we zeker doen! Als afscheid geven we Rein een knuffel en hij haalt een ketting met een prachtige opaal steen met felle kleuren tevoorschijn. “Hier, een stukje van mijn land” zegt Rein. Wat een lieve man!

Surfen

Natuurlijk hebben we ook surfles genomen in Australië. Man wat een onhandig lang ding is dat, zo’n surfbord! Eerst een tijd peddelen op het strand om te oefenen, toen eindelijk de zee in. Hoge golfen! Eerst liggend peddelen en liggend meevaren op een golf, dat is al een leuke ervaring en het lijkt makkelijk. We presteren het beiden om een paar “stands”te maken, ons doel is bereikt!

De volgende dag 5:45 uur ’s morgens.. BAM #*! KLAP #$@! De camper schud hard heen en weer. Huh wha, wat gebeurt er? Gelukkig is Chanel zo wakker om te beseffen dat er iemand tegen onze camper aan is gereden, want Kasper had zo geloofd dat het een droom was. Kasper uit de auto om te kijken of er schade was, en ja dat was er. Een gat in de kunststof bumper. Een surfleraar had met zijn aanhanger achteruit gereden tegen onze camper aan. Een relaxte gozer, hij wilde eerst even ”zijn leerlingen in het water gooien”. Prima. Toen hij terug kwam bied hij Kasper aan om mee te gaan surfen, natuurlijk! Dus ‘s morgens vroeg om 6 uur lag Kasper alweer in het water te surfen, nog nagenietend van de spierpijn van de dag er voor.

Blue Mountains

De Blue Mountains is een prachtig gebied waar je mooi kan wandelen. We hebben twee keer een wandeling gedaan van 4 uur en 3 uur lang. Erg zwaar en warm, maar wel heel mooi! ’s Avonds staan we op een mooie camping ergens afgelegen met uitzicht op een heel diep dal. Er zijn op de campings waar wij staan vaak geen voorzieningen en hebben dus zelf een douche gemaakt van een melkfles met gaatjes onderin haha! Tijdens het douchen stonden we op het randje bij het diepe dal, zo’n mooi uitzicht hadden we nog nooit gehad tijdens het douchen!

We waren ’s avonds aan het fantaseren over hoe fijn het zou zijn als we een hangmat zouden hebben. We staan vaak op campings in het bos, dus genoeg bomen om de hangmat aan vast te knopen. De volgende dag komen we op een camping aan en ziet Kasper iets op de grond liggen in een zakje. Kasper gaat kijken en het blijkt een hangmat te zijn! Hoe toevallig! Iemand is die waarschijnlijk vergeten. Super mooie hangmat en erg fijn! Kasper wilde natuurlijk meteen proberen en dat ging mis, want hij knalde hard met zijn kont op de grond haha! Later hebben we nog gewenst dat we graag een zak geld wilden, maar die hebben we helaas niet gevonden ;). Wel heeft Kasper nog mooie nieuwe Havaianas (slippers) gevonden.

Sydney

We zijn een week naar Sydney geweest. We sliepen die week op een parkeerplaats aan het strand een plaatsje verderop en gingen elke dag met de trein naar Sydney. We hebben weinig van de kerst gemerkt in Sydney. Bijna alle winkels en restaurantjes waren gesloten, het was warm, we hebben twee kerstbomen gezien en een paar mensen met een kerstmuts.. dat was het! We konden geen restaurant vinden die open was, dus hebben we maar wat bij de McDonald’s gegeten haha romantisch kerstdiner. Tweede kerstdag kennen ze niet en is er alleen maar uitverkoop in de winkels. Weinig kerstsfeer dus! In Sydney hebben we veel mooie dingen bekeken, maar kwamen natuurlijk voor het vuurwerk met oud en nieuw.

Oudjaarsdag 5:15 uur PIEP PIEP de wekker! Om 6 uur ’s ochtends de trein gepakt naar Sydney. Daar aangekomen in de rij gestaan voordat het Opera House open ging. We konden een super mooi plekje vinden vooraan. Mooi uitzicht op de brug en over het water. Overdag was het best warm, maar we konden wat schaduw creëren. Een stelletje achter ons kwam uit Libanon. Samen spelletjes gedaan en geklets. Erg leuke mensen! Na heel lang wachten was het eindelijk donker en begon het entertainment. Verlichte boten, vuurwerk voor kinderen en optredens. Voor de grote vuurwerkshow begint, overleggen we dat we net iets voor het einde van de show gaan rennen richting de trein. We horen via via dat er meer dan 1,5 miljoen mensen zijn en we willen zeker niet achter in de rij staan bij het station. Om 00.00 uur was het grote vuurwerk, SUPER! Overal vuurwerk. Heel gaaf! (zie filmpje). Toen de show bijna voorbij was renden we richting het station. Heel gaaf, want we renden langs mensen (we waren de eersten die weg liepen) die aan het juichen waren en de muziek ging heel hard aan. ADRENALINE. Het was proppen, maar we pasten nog in de trein en waren om 3 uur weer bij onze camper.

Great Ocean Road

Na Sydney zijn we doorgereden naar de Great Ocean Road (dicht bij Melbourne). Toen we hier aankwamen was het 43 graden en het waaide erg hard. Alsof er een föhn op je staat, pff heet! Er was een grote kans op bosbranden, dus konden we niet meteen beginnen met de Great Ocean Road. ’s Avonds begon het te regenen en koelde het af naar 20 graden!!! Wat een verschil op één dag! De Great Ocean Road was erg mooi om te rijden en we hebben veel kangaroos en koala’s gezien. Na de Great Ocean Road zijn we doorgereden naar de Grampians, een mooi gebied om te wandelen. Helaas was het de eerste dag 38 graden, te warm om te wandelen en regende het de tweede dag waardoor we daar niet hebben gewandeld. We zijn toen doorgereden naar Melbourne, waar we onze camper moesten inleveren. We vinden Melbourne een mooie en rustige stad met veel leuke winkeltjes en restaurantjes. Eigenlijk mooier dan Sydney. De volgende dag zijn we ’s svonds naar het vliegveld gegaan en hebben daar op een bankje geslapen en de volgende ochtend het vliegtuig gepakt naar Nieuw-Zeeland. Bye Bye Australië! We gaan je missen!

Nog maar 4 weekjes en dan komen (schoon)papa, (schoon)mama en (schoon)zusje naar Bali, leuuuk!! We gaan nu eerst Nieuw-Zeeland bekijken!

Groetjes vanuit het zonnige Nieuw-Zeeland!!

Als afsluiting van ons Australië avontuur, hier een paar dingen wat ons opvalt:

Mensen/ gezinnen rijden snelle auto’s (meer gepimpt, beetje fout)

Honden staan rechtop achter in pick-ups of hangen onder de vrachtwagen in een bakje

Locals willen graag hun land laten zien

Veel gratis faciliteiten (wc’s, douches, water, stroom, BBQ’s, boardwalks, informatiecentra, parkeren, campings met wc’s en soms zelfs douches)

Winkelkarretjes laten ze overal slingeren

Soms temperatuursverschillen van 20 graden in een paar uur

Veel kampeerders zijn Australiers, die als ze met pensioen zijn het land rond reizen

Off-road caravans zie je veel

Je mag overal heel hard rijden, nog gekker dan in Duitsland

Je moet op je kosten letten, anders kan het heeel duur worden (brood vanaf $0,85 tot $8,-)

Flitskasten worden met grote borden aangegeven

Benzineprijzen variëren gigantisch ($1,16 tot $1,93)

Wanneer ze roepen zeggen ze OI!

Heel veel auto’s hebben snorkels en bullbars

Oooveral heb je hier McDonald’s! (en Hungry Jacks, KFC)

Maar wat vooral opvalt.. is dat Australië een mooi land is!!

1. Herma Petter:
    16 januari 2015
    Wat veel hebben jullie weer meegemaakt. Echt gaaf man! Je maakt me wel jaloers. Hihi
  2. Natasja:
    16 januari 2015
    Wauw! Wat super mooi is het daar!! Heel veel plezier in nz..:)
  3. Rosan:
    16 januari 2015
    Super verslagoed! En wat een mooie foto's!
    Ik kan niet wachten tot we naar Bali gaan!
    Dikke kus!!
  4. Liz en Ben:
    16 januari 2015
    Echt leuk om jullie te volgen....! Als je zoals ik momenteel al weken thuis zit (operatie knie) lijkt alles nog sprookjesachtiger!
    Veel plezier en geniet van dit avontuur!
  5. Jeanet en Bert:
    16 januari 2015
    Heey ja toevallig. Maar wat super leuk om weer wat van jullie te horen en zien. Een hele belevenis en ervaring! Nu genieten van Nieuw-Zeeland...wij wachten inspanning op jullie nieuwe verhaal... xxx Bert. Jeanet en Ilona
  6. Gezinus en Joke Holtvoort:
    17 januari 2015
    Geweldig! Wat zien en beleven jullie leuke dingen.
    Veel plezier in Nieuw-Zeeland.
    Groeten, Gezinus en Joke.
  7. Thijs:
    19 januari 2015
    Wat een heerlijke avonturen! Fantastische foto's ook! Ik keek gisteren een aflevering van Dual Survival dat zich afspeelde in Nieuw Zeeland waarbij werd aangegeven dat het in een paar minuten met 20 graden kan afkoelen, ongelooflijk zeg.. Ben dan ook erg benieuwd naar de foto's (en verhalen) van NZ.